Ny Udlejer – Det her skal du huske!

Ny Udlejer – Det her skal du huske!

Er du ny udlejer eller går du med tankerne om at blive det. Så læs med her og bliv klogere på, hvordan du kommer godt i gang.

Går du med tanker om at springe ud som udlejer enten til private eller erhverv, så er der faktisk en hel del du skal have styr på. Advokatfuldmægtig hos Bertel Rasmussen Advokater, Christian Gjørtsvang, giver dig derfor nogle tips til, hvad du skal være særligt opmærksom på som ny udlejer.

Det at starte op som udlejer er nemlig ikke bare at sætte sig ned og lave en lejekontrakt og så tro at det hele kører af sig selv. Det er meget vigtigt, at du benytter den korrekte blanket, som hedder A9, når der skal laves en lejekontrakt. Gør du ikke det, bliver lejekontrakten ofte tilsidesat, og i stedet bliver lejeloves regler anvendt.

I lejeloven har du som udlejer ansvaret for både den udvendige og den indvendige vedligeholdelse. Du kan altså ikke bruge din lejers depositum til istandsættelse efter fraflytning, men skal selv betale for at få malet og ordnet lejemålet. Det er en udgift, der hurtigt kan løbe op, hvis du har flere lejemål. Så husk at få styr på lejekontrakten!

”Udover at sikre du benytter en godkendt lejekontrakt så skal udlejere også være meget opmærksomme på, at de opkræver en lovlig leje. Det er meget vigtigt, da ens lejer efter omstændighederne kan kræve for meget betalt husleje tilbagebetalt. Vores anbefaling er derfor altid at få en advokat til at hjælpe dig med det, eller at få forhåndsgodkendt din husleje hos Huslejenævnet,” tilføjer advokatfuldmægtig Christian Gjørtsvang.

Husk paragraf 11

Som udlejer er det også vigtigt at du husker paragraf 11 i din lejekontrakt. Det er nemlig her du skal skrive alle de ekstra forhold ind, som skal gælde i lejekontrakten.

”Vil du fx lave en tidsbegrænset lejeaftale er det meget vigtigt, at du redegør og begrunder dette i lejekontraktens § 11.  Det er også her, at du skal anføre om lejer skal pålægges en udvidet indvendig vedligeholdelsespligt, fx i form af vinduespudsning, eller hvis du ønsker at supplere lejerens vedligeholdelsespligt med andre forhold,” uddyber Christian Gjørtsvang.

Skriver du ikke de ekstra forhold ind i paragraf 11 kan du nemlig ikke gøre dem gældende overfor lejer.

 

Tidskrævende administration

At være udlejer kræver altså både tid og fokus på, at man sørger for at gøre tingene ordentligt. Du skal nemlig også sørge for både indflytnings- og udflytningssyn, samt fremsende forbrugsregnskaber og sørge for, at der hersker god ro og orden i dit eller dine lejemål.

”Der er en hel del daglig administration forbundet med jobbet som udlejer. Det kan nogle gange være svært at overskue og vi ser da også tit, at nye udlejere har udfordringer med fx forkerte lejekontrakter eller en forkert husleje,” fortæller Christian Gjørtsvang.

Men selvom det kan se ud som en stor opgave at blive udlejer af en eller flere ejendomme, så skal du ikke gå i panik. Du skal i stedet overveje at alliere dig med en god ejendomsadministrator. Og der har Bertel Rasmussen Advokater mange års erfaring med både udlejning af boligejendomme samt erhvervsejendomme.

“Vi er rigtig stærke i ejendomsadministration og kan hjælpe med hele pakken. Vi kan håndtere huslejen for dig, sørge for at fremsende forbrugsregnskaber, hjælpe med at fremsende eventuelle påbud til lejerne samt hjælpe dig i eventuelle huslejenævnssager, der må forekomme på ejendommen,” forklarer Christian Gjørtsvang.

 

Ring for en uforpligtende samtale

Hvis du er ny udlejer eller du bare har brug for hjælp med dine eksisterende lejemål, så tøv ikke med at give vores kompetente udlejningsteam et ring. Vi er altid klar med gode råd og sammen kan vi finde ud af, hvad det er du har brug for.

 

For Boligudlejning så kontakt advokatfuldmægtig Christian Gjørtsvang på mobil: 40 98 52 88 el. mail cg@bertelrasmussen.dk

For erhvervsudlejning så kontakt advokat (H) J. Bertel Rasmussen på mobil: 23 24 56 47 el. mail jbr@bertelrasmussen.dk